Pakistan: meer himalaya en vol verrassingen...

Hoihoi!

Het laatste berichten vanuit NL. Ben namelijk gisteravond weer in ons 'koude'kikkerlandje aangekomen.

Jullie hebben nog 1.5 week Pakistan verslag te goed :P

De grens over India Pakistan ging eigenlijk wel vlot.. hoorde dat het soms wel 5 uur kan duren met paspoort en bagage controles. Maar in totaal duurde het maar iets van 1.5 uur en ze controleerden niet eens mijn backpack! Werd aan de andere kant van de gens opgehaald door Sahar en har moeder. Erg goed om haar weer te zien!

Rechtstreeks naar haar huis en meteen aan de lunch! :) jamjam! Ben 1.5 week echt helemaal volgepropt met eten! Niet normaal! En ze lunchen in pakistan pas om 3-4 uur s'middags en dan pas dinner om 10-11 uur s'avonds.. vaag....

Maar Sahar hoort bij de rijkere families in Pakistan, dus groot huis en ze hebben bedienden en chauffeurs! Wow, wat een verschil met het backpackers leven! En ze vonden het raar dat ik mijn eigen ontbijt maakte... :P In een huis wonen meestal meerdere families. Dus op de begaande grond woonden Sahar en haar moeder en an op de bovenverdieping Sahar's nicht met haar man en 3 kinderen. Dus altijd wel mensen over devloer! Heb ook de hele familie van Sahar zo'n beetje ontmoet en bij gegeten, wnt ze waren allemaal nieuwsgierig naar Sahar's viendin uit NL :P Familie isin Pakistan het allerbelangrijkste....

Maar gingen de volgende dag al meteen s'avonds naar het noorden, de himalaya. Gingen met sahar's neef Sherry en een paar van zijn vrienden: Natasha, Ayas en Sameer.Eerst met de nachtbus 7 uur, toen hadden we met z'n zessen een busje gehuurd en de hele dag gereden tot 9 uur s'avonds, overnacht in Chilas en de volgende dag weer 2 uur in het busje. De omgeving was echt schitterend!!! We reden over de Karakorum highway (KKW), de beroemde weg zijde/handelsroutevan China naar Pakistan. Zo indrukwekkend..! Mega hoge bergen, of meer rotsen en in de vallei de Indus rivier. De weg was niet echt goed en nu zijn de pakistanen en chinezen aan delen van de weg aan het werken. Het is een smalle weg langs een mega afgrond met gevaar voor aardschuivingen.

Na het busje moesten we in jeeps, we gingen nu omhoog de bergen in en alleen jeeps kunnen daar komen, de weg werd steeds smaller en smaller en de afgrong hoger en hoger! Je moest niet naaronder kijken! Halverwege moesten we van jeeps wisselen, omdat de weg verdwenen was.... Eindelijk op fairy point aangekomen, moesten we 2 uur naar boven hiken om naar de bestemming te komen: Fairy meadows (3300 m). WAUW!!!! De negen hoogste berg van de wereld in zicht, Nanga parbat (8125 m), een gletsjer, bos, en weide en nog veel veel meer sneeuwbergen: kortom een perfecte locatie om 3 dagen door te brengen!!! En om de hitte van lahore te ontsnappen (45-50 graden), hier was het namelijk rond de 5 graden, dus brrrrrrrrrrrrr koud! We hebben kleine wandelingen in deomgeving gedaan en 1 dag met Sherry en Saharnaar een viewpoint gehiked (3600 m), waar een mega uitzicht was van nanga parbat en de gletsjer! Super! Regen gehad, zonschijn...

Na 3 dagen was het tijd om te gaan en weer onlaag te gaan en aan de lange weg terug te beginnen :(

Nog naar een junction point gegaan waar de 3 hoogste bergketens van de wereld elkaar treffen: himalaya, karakoram en de hindu kush range. Super! Om hier te komen moesten we alleenverder naar het noorden gaan en toen we weer terug wilden, waren ze aan de weg aan het werken, rotsen op aan het blazen. En omdat er maar 1 weg is en het pakistan is, moesten we 5 uur wachten eer we weer door konden!

Na 2 lange dagen reizen waren we weer in Lahore.

btw hier hebben ze ookpowercuts net als in india en nepal... erg vervelend... iets wat ik niet ga missen aan het reizen :P

Verder heb ik in Lahre niet veel kunnen bezoeken helaas.... 110.000 gebouwen werden beschouwd als een gevaar waar mogelijk een bom kon ontploffen. En dus ook de old city waarhet fort en de moskeen te zien waren. Een avond wilden ze me meenemen naar pakistaans concert, maar werden al bij ingang door politie tegengehouden dat er een bomgevaar was. Verder bij parkeerplaatsen zie je beveiliging auto's controleren op bommen onder de auto.

Ook hebben we een paar uur een politie escorte gehad op de trip naar het noorden, omdat een deel van de deel in verbinding stond met de swat vallei en ze buitenlanders dus willen beschermen. Helaas hield dat ons wel een beetje op.... Verder moest ik me om de zoveel tijd bij een checkpost inschrijven, zodat als er iets gebeurd ze weten waar ik het laatst was... natuurlijk hoefden de anderen dat niet te doen.. dus ik hield alles helaas een beetje op :P

Verder nog naar zoutmijnen geweest, ruines, vele restaurants, gaan shoppen, vele familie lunches.

De laatse avond dat ik daar was, was de finale van wk cricket. Gekeken met vrienden en saaiste uurtjes ooit :P Cricket is niet aan mij besteed, maar pakistan had gewonnen en dat veroorzaakte een mega party in alle straten. Het verkeer stond helemaal vast, mensen stonden op auto's, te zingen te dansen. Gelukkig hadden Sahar, Sherry, Ayas en Sameer me op tijd kunnen afzetten op vliegveldvoor mijn terugvlucht :) Na een 3 vluchten weer terug in NL!

Pakistan was super! En het noorden nog erg onontdekt en totaal niet toeristisch door de huidige situatie in pakistan. Zeker om nog eens naar terug te gaan! Verder een pakistan vol verrassingen.. heel veel meer westers dan ik dacht!Denk dat ik ook een beetje verkeerd beeld heb, omdat ik toch die tijd heb doorgebracht bij de rijkere families van pakistan.

Bedankt iedereen voor alle berichtjes op de site! Erg leuk en wie weet tot het volgende avontuur op deze site! :D

Liefs

Gaby

Joep

En dan nu helemaal klaar voor de Cares trainingen?

;)

Annette

WELKOM THUIS!!

Saskia

Welkom thuis Gaby en geniet nog maar even heerlijk na!!!!

Marlou

Je bent er weer! tot vrijdag,
groetjes

Jessica

Welkom thuis, waar je zelf weer je ontbijt mag klaarmaken!!