Paragliding en hiking in de Himalaya

Heyhey!!!

Gisteren terug gekomen van trekking in de bergen!! Was helemaal super! Zal bij het begin beginnen :)

In Pokhara is eerst nog Sacha ons komen vergezellen (ex-huisgenootje melbourne en zusje van Dan). Dan en ik zijn nog gaan paragliding! Erg cool! We deden het van een berg, Sarangkot, dichtbij pokhara. Je doet het natuurlijk met iemand anders die ervaring heeft. Maar het enge gedeelte is eigenlijk dat je van de berg moet rennen en dan pakt de wind je en ga je de lucht in. Supersjiek om alles onder je te zien! Duurde half uur en om omlaag te komen doen ze allemaal stunts, dus ondersteboven en alles :P Maar omdat je afhankelijk bent van de thermals (warme lucht), ga je best op en neer en verandert van richting heel snel. DusDan en ik werden allebei beetje misselijk in de lucht... Maar was super!

Verder nog berg beklommen naar de world peace pagode.. pfff flinke klim....

Btw iedereen denkt hier in nepal dat Dan en Sacha nepalees zijn, haha erg grappig :) Wordt zeker 5 keer per dag gevraagd.. omdat 1 kant van hun grootouders uit india komen en andere uit china, lijken ze dus een beetje nepalees :)

Verder is electriciteit in Nepal niet iets wat vanzelfsprekend is, zelfs niet in de grotere steden. Als je een paar uur per dag electriciteit hebt, mag je van geluk spreken... Dus een zaklamp is zeker handig hier!

Toen 6 dagen in de Himilaya gaan hiken, de goriphani-ghandruk loop!!! Technisch gesproken was het niet de himalaya, alleen aan de rand van de himalaya, maar maakt niet uit :P Omdat we niet uitgerust waren met de juiste kleding en alles om echt de sneeuwbergen in te gaan, hadden we gekozen voor trek van 6 dagen aan de rand. We hadden een porteringehuurd, Nima,die onze grote backpack droeg en die ook onze gids was.Eerste dag was redelijk makkelijk te doen, berg op en berg af, door valleien, rivieren oversteken, pony's ontwijken, door leuke kleine bergdorpjes... :) Eerste dag was ongeveer 4-5 uur. Toen in berdorpje overnacht. Die dag was erg warm omdat we nog niet zo hoog waren. De volgende dag was het ook best warm en flink bergop gegaan en in totaal 8 uur gelopen tot goriphani.. pfff waren kapot na dat. Vooral omdat we 2 uur non-stop bergop waren gegaan...!!! En in goriphani zit je al flink wat hoger, dus het was er echt koud (ongeveer 5 graden)!! Maar je kon je er wel de sneeuwbergen van de himalaya zien!! Na een erg koude nacht, de volgende morgen poon hill (ongeveer 3200 meter)beklommen, 45 min heel heel heel erg bergop! Maar het uitzicht vanaf poon hill was super!! De hele Annpurna range kon je zien, erg mooi! Die dag verder niets gedaan en uitgerust. De hele avond rond haardvuur gezeten, lekker warm en met andere reizigers praten :) De volgende dag (na een warmere nacht met een extra deken :P) stond ik al vroeg op omdat ik de zonsopgang vanaf poon hill wilde zien. Dan en Sachagingen niet mee omdat ze dan anders helemaal al kapot zouden zijn de hike van die dag: 7 uur naar Ghandruk. Dus ikom 4.30 am opstaan en met Nima Poom hill weer beklommen en nu in 30 min :) Helaas waren we iets te laat om de oranje en rode kleuren te zien, maar was nog steeds indrukwekkend uitzicht!!Die dag was erg zwaar, heel erg veel bergop. In Ghandruk konden we nog steeds de bergen zien.. erg mooi en weer ook best koud. De volgende dag eerst heel veel trappen bergaf en toen natuurlijk weer bergop... Sacha zat er inmiddels helemaal doorheen.. Wilden een pony voor haar huren, maar was megaduur daar.. Maar ze heeft het gered :) Laatste overnachting was in Pothana, weer best koud. De laatste dag ws maar ongeveer 2 uur hiken naar het eindpunt.. hadden shortcut genomen omdat Sacha echt niet meer kon. Maar was echt super alles!! Nu in pokhara een dagje uitrusten en relaxen voordat we morgen naar Lumbini gaan, bij de grens met india.Gisteren nog bij Nima gaan eten als afscheid na de 6 dagen hiken en hij had ons nog een super dahl bhat gemaakt :)

Maar wil zeker terug komen naar Nepal om nu echt de himalaya in te gaan! Annapurna basecamp of Everest basecamp staat zeker op mijn lijstje om te doen!! :D

xox

Gaby

Dennis

Jooh Gaby

Alleen maar heerlijke avonturen op deze site! Het blijft zwaar jaloezie-opwekkend ze te lezen. Heb geruchten gehoord dat we je misschien weer met open armen kunnen verwelkomen in de toekomst, zal wel ff wennen worden dan. Ga nu dus zo heerlijk actiefjes en creatiefjes verder met je prachtige ervaringen!

Geniet, geniet en geniet,

Dennis

Anja

Wat een prachtige fotooooooooooos, nou die Annapurna range is echt niet mooier hoor....er lag toen wel veeeeeeel minder sneeuw op de toppen inderdaad dus kan me voorstellen dat het flink koud is geweest 's nachts. Enjoy !

Annette

Inderdaad prachtig die foto's met berg-uizichten!

Jessica

Hier een berichtje vanuit Riga. Met veel minder bergen en al helemaal geen sneeuw!!
Wat is trouwens een super dahl bhat...??

janine

pfoe, jij liever dan ik. maar dat komt ook door mijn aardse luiheid :).
geniet er nog maar even van, zo dadelijk wordt het weer keihard werken gaby! gheghe.

hasta luego vanuit palenque, mexcio.