India: the Taj, paleizen, forten, shoppen en Varanasi

Namaste vanuit India!

Was gebleven nog in Nepal geloof ik. Vanuit Pokhara met de bus naar Lumbini gegaan, het geboortedorp van boeddha. Maar helaas was er niet heel veel te zien... Tempels en kloosters, verder niets.. Dus hier zijn we maar kort gebleven en de grens overgegaan naar India! Helaas werd ikde avond/nacht daarvoor ziek, maar toen tochvolgende dag vertrokken. De bus naar Varanasi van de indiase kant zou om 8.30 am vertrekken, helaas bleek dat 7.30 am te zijn, dus die was al weg toen we daar kwamen. Voelde me echt niet lekker en Dan gelukkigalles geregeld en nu moesten we met de public bus 10 uur reizen. De grens was erg merkwaardig... Alleen 2x een bureau in een huis waar je formulier moesten invullen en je stempel kreeg. Verder kon je meteen het verschil zien tussen Nepal en India: aan de nepalese kant bijna geen mensen en heel relaxt en aan de indiase kant, megamegaveel mensen. De busreis van 10 uur bleek uiteindelijk 12 uur te duren en zeker als je ziek bent, een hel... Het was al donker toen we in Varanasi aankwamen en toen moesten we nog een hostel zoeken. In het deel waar de budget hostels waren, konden geen tuktuks komen, dus moesten we door allemaal kleine steegjes lopen en veel trappen op. Met alle tassen was dat geen pretje en uiteindelijk is Dan alleen op pad gegaan. Ik was nog steeds helemaal niet lekker, en dan kwam maar niet terug en toen sacha gaan kijken voor dan... pfff duurt eeuwen eer ze terug waren.. in die steegjes in india s'nachts is niet de veiligste plaats..

Varanasi, de meeste heilige plaats in India aan de rivier de Ganges. Wat betekent dat mensen hier komen om te sterven; volgens de lonely planet 'the best place to die'. Helaas kan ik dit niet beamen. Jezus, wat smerig, vuil, vieze geur overal in Varanasi!!! Mensen die sterven worden aan de ghats (treden bij de ganges) verbrand en daar gelaten. Heilige mensen worden met een steen in de ganges gegooid. We hadden een bootttrip genomen op de ganges langs alle verschillende ghats (sommige zijn voor rituelen en andere voorcrematies). Maar je kunt je gewoon niet voorstellen dat ze voor je ogen 24 uur per dag mensen hier verbranden. Je ziet ook overal in de stad mannendie de dode lichamen dragen naar de ghats... Dan hebben ze de normale verbranding en elektrische verbranding... Op de boottrip zag je ook de dode lichamen bovendrijven op het water van de dode heilige mensen, waarvan het touw op een of andere manier was kapot gegaan en dus komen bovendrijven... Onvoorstelbaar gewoon!! En dan heb ik het nog niet over de rivier de Ganges. Dode lichamen, de as van de elektrische verbranding zie je drijven op het water en dan 5 meter verder zie je mensen de was doen en zich wassen in de rivier. Dan de hele riolering van de stad mondt uit in de rivier en als dat nog niet erg genoeg is, dumpen bedrijven hun chemicalien in de rivier. Dus gatver!!! Ik kan dus niet echt zeggen dat Varanasi leuk of geweldig was.. maar een hele ervaring...!

Volgende stop was Agra met de nachttrein!! De stad met de Taj Mahal!! Helaas voelde ik me na 5 dagen in indianog steeds niet goed en kon niets eten, dus een dokter bezocht en bleek een infectie te hebben. Malaria negatief getest gelukkig :) Antibiotica voorgeschreven en iets voor maag en vitamines. Het Agra Fort bezocht, erg indrukwekkend en de volgende dag de Taj Mahal!!! Wauw!!! Net zo indrukwekkend als ik dacht dat het zou zijn. The Taj is gemaakt van marmer en compleet symmetrisch van elke kant. Zeker zeker de moeite waard!! (zie foto's!!)

Toen naar Jaipur, genaamd de pink city omdat alle gebouwen in the old city pink zijn! Paleis bezocht en weer een indrukwekkend fort. btw Rajasthan, deze staat van india, stikt van de paleizen en forten. En flink geshopt!!! India is echt the place to shop :D Gelukkig voelde ik me in jaipur alweer beter!

Na een paar dagen gingen we naar Pushkar een klein dorpje aan de rand van de woestijn. Bijna geen gemotoriseerd verkeer hier, maar oh zo warm hier... zeker 45 graden en meer.... pfff. Na 2 dagen konden we de hitte niet meer aan (airco op kamer werkte ook niet) en zijn we naar Udaipur gegaan, bekend van de Octopussy james bond movie. Weer veel paleizen en forten hier, maar vooral paleizen. Er ligt een paleis in het midden van een meer, heel sprookjesachtig, maar helaas is er geen water in het meer door de droogte de laaste paar jaar. Hier ook sightseeing gedaan en lekker gegeten, relaxed ineen rooftop zwembad met super uitzicht en helaas afscheid genomen vanmorgen van Sacha en Dan :( Allebei terug naar Melbourne helaas... Ik pak vanaaf de nachtbus naar Bundi en zal nog 2 weekjes in india verblijven voordatik naar Pakistan ga!

India is tot nu toe zeker een ervaring!!! Overal poep en koeien op de straat. Het stinkt.. zoooveeel mensen overal en ze proberen je overal af te zetten.. Maar zeker de moeite waard!!! En jammie food!! :P

Groetjes

Gaby

Reacties

Reacties

Anouk

Hey Gaby! Ik moest een en ander bijlezen, maar wat fantastische verhalen zeg! Alles is eigenlijk mooi daar, maar dat verhaal van die lijken in de rivier is toch wel ff schrikken lijkt me. Je reis zit er alweer bijna op...geniet nog van die laatste weekjes! Het begint wel weer te kriebelen als ik jouw verhalen zo lees:). En de Mount Everest, wauuuwww. Hoop dat ik daar ook ooit mag lopen!
Groetjes Anouk

Joep

En dan moet er straks weer hard gewerkt worden in Oss. Zei toch dat je terugkwam ;)

Jessica

Tai Mahal ziet er inderdaad erg mooi uit ja!
Maar die rivier lijkt me echt verschrikkelijk... Ik zou niet willen kijken...

Neem je ook zo'n mooi kleurig gewaad mee naar huis?!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!